Gry edukacyjne

 

Oto nasze stanowiska:
Tworzenie historii Ι SITA Learning System Ι Trzy sposoby uczenia Ι Muzyka a nauka Ι MindWave Mobile Ι Krzywa zapamiętywania Ι Gry edukacyjne Ι Relaksacja STONE Ι Mapa umysłu Ι Professor Why? Ι Wróć do strony MÓZG 2014


Obejrzyj film ze stanowiska

 

Gry komputerowe opanowały niemal cały świat. Wśród użytkowników możemy znaleźć zarówno ośmio – jak i czterdziestoośmiolatków. Służą zabawie, rozrywce, czasem edukacji i na każdym z graczy odciskają swoje piętno. Jednak czy zawsze negatywne?

 

Steven Johnson, autor książki pt. „Everything bad is good for you” twierdzi, że dzięki grom komputerowym stajemy się mądrzejsi. Zwraca on uwagę na fakt, że złożoność i wielowarstwowość gier wymaga od ich użytkowników planowania i rozwiązywania skomplikowanych problemów. Ponadto naukowcy z University of Rochester udowodnili, że gracze potrafią przyswoić sobie więcej informacji, co oznacza, że więcej, szybciej i na dłużej zapamiętują przedstawiane informacje.

 

Gry komputerowe niezwykle silnie stymulują mózg, pobudzając go do wytężonej pracy. Szczególnie w zakresie percepcji wzrokowej, szybkości reakcji, logicznego myślenia, analizowania oraz łączenia posiadanych informacji i wykorzystywania ich głównie w celu zdobycia kolejnych punktów, przejścia na wyższy poziom gry, uniknięcia porażki. Należy jednak pamiętać, że nabyte umiejętności są wykorzystywane także w sytuacjach realnych. Ze względu na swoją interaktywność odgrywają istotną rolę w procesie edukacyjnym. Dzieci najlepiej uczą się przez naśladowanie, a jeśli towarzyszy temu informacja zwrotna, że wszystko jest w porządku, efekty są jeszcze lepsze. Dziecko uczy się przez zabawę szybciej niż w tradycyjny sposób. Według naukowców gry komputerowe sprawiają, że stajemy się coraz bardziej inteligentni. Dlaczego więc nie wykorzystać ich dobroczynnego działania niwelując równocześnie negatywne konsekwencje poprzez świadomy wybór gier umożliwiających rozwój?

 

Gry logiczne, pamięciowe, puzzle itp. są gorąco polecane przez psychologów i pedagogów. Powołują się na prace szkockich uczonych, dowodzących, że określone gry wyrabiają w dzieciach lepszą koncentrację i pomagają w szybszym rozwiązywaniu zadań. Dzięki nim nasze pociechy mogą ćwiczyć refleks, sprawność manualną i koordynację percepcyjno-motoryczną. Natomiast dostępne na rynku gry strategiczno-ekonomiczne uczą dzieci starsze podejmowania decyzji, rozwiązywania sytuacji problemowych.

 

Popularne „sieciówki” wpływają korzystnie na nasze zdolności komunikacyjne, przywódcze i umiejętności planowania. Internetowi gracze organizują drużyny, omawiają strategię działania, planują, starają się przewidywać konsekwencje swoich decyzji. Rozwijają zarówno zdolności interpersonalne, jak i wrodzone cechy charakteru. Dają możliwości do ich trenowania i wykorzystania.